Majorna ur en företagares synvinkel

 

Majorna är en levande och vital stadsdel med relativt många affärer och företag. Och fortfarande finns det ju kvar en del av den äldre typen av kött-, fisk- och grönsaksaffärer. Restauranger, pubar och kaféer är på stark frammarsch och en hel del specialaffärer, föreningar och konstnärer håller också till här vilket uppskattas av många majbor. Men hur uppfattar de som har sina verksamheter här i Majorna saken? På den frågan finns förmodligen lika många svar som det finns företagare. Men för att få någon form av bild på det hela kontaktade vi Björn Lager som är företagsföreningens ordförande och ägare till Handelsakademien för att få hans åsikt i ämnet. Det blev ett intressant samtal om Majorna förr och nu och men kanske framförallt om vad han tycker skulle kunna vara värt att satsa på i Majorna framöver.

Majorna.nu hade stämt träff med Björn Lager på hans kontor beläget i Carnegiebryggeriets gamla mälteri i Klippan. Här huserar nu alltså Handelsakademin som är Björns skötebarn sedan många år. Björn är inte infödd majbo utan kom hit i tolvårsåldern då hans far köpte det gamla färjeläget vid Färjenäs som var till salu eftersom Älvsborgsbrons öppnande gjorde slut på färjetrafiken mellan Klippan och Färjenäs. Björns far använde istället Färjenäs som bas för sina båtar som han skjutsade runt turister i skärgården med. När Björn blev äldre flyttade han från Majorna och begav sig till USA och efter några år där och ett par kortare mellanlandningar i Malmö och Mölndal kom han åter till Majorna. Väl hemma igen startade han via olika omvägar upp Handelsakademien och har sedan dess varit trogen Majorna. För några år sedan tog han också över ordförandeskapet i den gamla lokala företagarföreningen som numera heter Majorna-Älvsborgs Företagsförening (MÄFF). Med denna bakgrund anser vi att Björn med råge kvalificerar sig för att uttala sig om Majornas företagsliv.

 

Majorna förr och nu

Inne på Handelsakademien tar Björn emot och undrar hur vi tänkt oss intervjun. Svaret är att vi helt enkelt skulle vilja få lite synpunkter på Majorna ur sitt företagarperspektiv. Gärna också kryddat med lite åsikter om hur Majorna eventuellt har ändrats under årens lopp och hur han tror framtiden kan se ut. Som svar plockar Björn fram en gammal medlemslista som han ärvt från tiden när MÄFF istället hette Klippan och Kungstens företagarförening. Sida upp och sida ner listar den ena hantverksfirman efter den andra. Det är rörläggare, plåtslagare, snickare och glasmästare i långa banor med en och annan fabrikör och affärsinnehavare insprängd.

 

– Av alla dessa hantverksföretag finns bara en handfull kvar, säger Björn och fortsätter:

– Detsamma gäller fabrikerna. Ett fåtal större finns kvar, som exempelvis Fix och Atlas, och dem vill vi förstås värna om. Men några nya kan vi inte räkna med. Här finns varken tomter eller infrastruktur för det. Majorna är idag en så pass centralt stadsdel att det till största delen är mindre till medelstora handels-, kontors- och serviceföretag som svarar för tillväxten idag.

 

Kan vi bevara det unika?

Vad är då det unika med Majorna? De flesta brukar nämna att Majorna är en stad i staden och att stadsdelen har en speciell atmosfär. Här finns fortfarande kvar många småbutiker från förr och det finns fortfarande ost-, ägg-, kött-, fisk- och grönsaksbutiker. Majorna har också en stor andel konstnärer, musiker och andra kulturarbetare plus en mycket gammal historia som till stora delar är oexploaterad. Men hur skall allt detta unika bevaras och utvecklas?

– Det finns egentligen inget färdigt recept för det, menar Björn.

– Men självklart underlättar det för småföretag, föreningar och kulturarbetare om det finns billiga lokaler där de kan etablera sig.

 

Men just lokaler börjar det bli ont om enligt Björn eftersom det i Majorna för tillfället snarare råder bostadisering än kontorisering. Så där skulle han gärna se en ändring även om han inte vet riktigt hur det skall gå till. Men vill vi ha kvar våra småaffärer så får vi förstås handla i dem eftersom det inte är museum ägarna driver. Så kontentan är att vi till stor del får de affärer vi själva bestämmer.

Björn poängterar också att det är viktigt att företagen samarbetar och drar nytta av varandras erfarenheter och kontakter. Och det är förstås också viktigt rent allmänt att myndigheterna är enkla att komma i kontakt med och att reglerna är enkla och få. Det sista kan väl i och för sig vilken företagare som helst skriva under på.

– Ett exempel på hur samarbete kan löna sig är på tillståndssidan. För ett tag sedan sökte föreningen ett skyltningstillstånd för alla medlemmar vilket kostade 800 kr. Innan sökte alla tillstånd var för sig och då fick varje sökande betala 800 kr, förklarar Björn som fortsätter:

– Det går ju snabbare också om bara ett tillstånd istället för femtio skall behandlas.

Bra kommunikationer är också något som är viktigt för företag, och även om det fungerar ganska bra att ta sig in till city så skulle han gärna se bättre förbindelser med det nya Eriksberg som växer fram.

– Vi har redan märkt att boende i Eriksberg tar sig över till Majorna för att handla eller äta en bit och skulle det finnas bättre förbindelser så skulle nog Majorna kunna bli ett seriöst alternativ till Backaplan eller city för Eriksbergsborna. Så en cykelbro eller skyttelfärja skulle inte vara så dumt!

 

Dagens trender

Hur ser dagens trender i Majorna ut då och vad finns det för problem och möjligheter med dem?

– Majorna håller på att integreras i staden på ett helt annat vis än förr, svarar Björn som fortsätter:

– Hantverkare och tillverkningsindustri flyttar sakta men säker ut medan restauranger, pubar och kaféer flyttar in.

En annan sak som vi kort går in på är att det finns ett par olika ”centrum”i Majorna. Stigbergstorget/Hängmattan, Chapmanstorg och området kring Mariaplan är de stora även om det finns ett par mindre öar här och var. På frågan om det diskuterats att försöka sy samman områdena till ett större stråk så svarar Björn:

– Nej, inte direkt, någon sådan planering sysslar inte vi med utan det ligger i så fall på kommunen, och fortsätter.

– Om det skall får det nog ske av sig självt, finns behovet så blir det så, annars inte. Det bästa vi kan göra är att stödja de handlare och näringsidkare som finns i respektive område och sedan får den naturliga utvecklingen sköta resten. Men det är förstås roligt att området kring Mariaplan har växt så pass mycket de senaste åren, säger Björn, för att i nästa andetag fortsätta:

– Men det är ju klart, skulle jag få bestämma så skulle jag göra något åt det partiet av Karl Johansgatan som ligger emellan Spar hotell och kyrkan. Här är det ju ganska dött och många av lokalerna står tomma. Min tanke är att lokalerna här, som i de flesta fallen är alldeles för stora, skulle delas upp i mindre som kunde dela på kök och toaletter för att få ner hyran. Då skulle mindre nischbutiker kunna flytta in och Stigbergstorget och Chapmanstorg skulle knytas samman bättre. Lite uppfräschning av utemiljön här skulle inte heller skada.

– Sedan är det för dåligt belysning på många ställen i Majorna, så rent generellt skulle det också behöva tittas över för en mörk gata inbjuder ju inte till shopping direkt, avslutar Björn.

 Ett tillväxtområde i Majorna vi inte nämnt ännu är förstås det i och omkring Klippan. Hit har ju ett antal hundra personer flyttat in i de nybyggda husen och de som bor här vill ju förstås kunna handla, äta och dricka i sitt närområde. En viss etablering har dock redan skett och mer verkar vara på gång. Men innan vi går in på Klippan så kan dock en sammanfattning av dagens trender vara på sin plats. Och den kan lyda som så att det vi i Majorna har att se fram emot är en stadsdel med fler invånare, mer nöjesliv och lite mer centrumkänsla där ökande hyror och brist på lokaler gör att det å andra sidan kanske finns mindre plats för det så kallade genuina gamla Majorna.

 

Framtiden finns i historien

Något som Björn verkar brinna för är Majornas och kanske speciellt Klippans historia. Om inte annat så kan man se det på hur fint bevarade husen är där han har sin verksamhet. Och det är också i Majornas historia som Björn ser stora möjligheter för stadsdelens framtid. Redan idag åker en hel del personer ut till Röda Sten för att ströva, fika eller sola i den unika miljön. Konserter, utställningar och andra jippon drar också en hel del folk. Men det skulle kunna vara så många fler menar Björn.

– Vi har så mycket här ute som skulle kunna utvecklas och jag tror att man skulle kunna locka fler besökare från Göteborg men också från våra grannkommuner. Dessutom skulle Majorna/Klippan kunna bli ett naturligt besöksmål för vilken turist som helst som besöker Göteborg.

Som exempel på saker som skulle kunna göras plockar Björn fram en del ritningar och planer över mer eller mindre realistiska projekt. Till att börja med skulle han vilja se en allmän uppfräschning, ordentlig skyltning och informationstavlor vid de olika sevärdheterna. Sedan finns det de mer specifika idéerna. Hit hör att lägga ostindiefararen Götheborg ute vid Klippan, att bygga en ny småbåtshamn är en annan och ett utomhusbad ytterliggare en. Att bättre lyfta fram historiska byggnader som den gamla fästningen, Carnegies bryggeri och de andra unika byggnaderna i området är också sådant som skulle kunna göras och fästningsspel och bryggerimuseum nämns i samma andetag. Björn har faktiskt så pass många olika idéskisser och planer på lager att Majorna.nu får återkomma med en artikel som enbart handlar om detta.

Men vad är på gång redan nu frågar vi.

– En hel del, säger Björn. Många firmor har etablerat sig och fler står på tur. Fast jag kan ju inte avslöja något innan det blivit officiellt, och fortsätter sedan:

– Men en affär har vi precis fått här nere, och med alla nyinflyttade så finns det ju möjligheter för fler att etablera sig för att serva dem och de som kommer på besök.

I nästa andetag så påminner han om skyskrapan på Sjöberget.

– Det projektet är på långa vägar dött, men det är så pass stort att det kommer att ta tid innan något mer konkret kan hända. Det gäller att gå från vision till färdiga planer och det tar lite tid. Bara de ändringarna i trafikapparaten som bygget kräver är ju ett jätteprojekt i sig.

 

Att det finns stora utvecklingsmöjligheter i och runt Klippan kan vi hålla med om. Speciellt som det är ett av få ställen i Majorna som fortfarande har kontakt med älven och havet som i gamla dagar. Resten har i princip redan försvunnit genom byggandet av leder, gods- och färjeterminaler. Det lilla som finns kvar skall vi förstås värna om och utveckla.

 

 

Text : Tobbe Johansson | 2009-04-24
Foto: H Johan Lundin & Tobbe Johansson



http://creativecommons.org

björn lager, handelsakademin, göteborg, klippan, majorna
Björn Lager är ordförande i Majorna-Älvsborgs Företagsförening. Han är också en god kännare av Majorna och en man med visioner.


handelsboden, klippan, majorna, göteborg
Handelsboden är en nystartad liten affär i Klippan

På bilden syns Björn Lager och butiksägaren


klippan, majorna, flygbild
Flygbild över charmiga Klippan i Majorna


majviken, hyra lägenhet,
Området mellan Spar Hotel och kyrkan är ett område som idag utnyttjas dåligt. Ett grundläggande problem är att många butikslokaler är för stora. I bakgrunden Carl Johans kyrka.


må bra hälsobutik, bangatan, skomakeri, majorna
Små nischade butiker skapar liv och rörelse i stadsdelen

 


Stigbergstorget/Hängmattan, Chapmanstorg och området kring Mariaplan är små centrum i Majorna som förhoppningsvis kan knytas samman lite bättre i framtiden.










Fakta

Majorna-Älvsborgs Företagsförening (MÄFF)

 

Antal medlemsföretag: 110

Medlemmar: Företag, föreningar och konstnärer i Majorna och Älvsborg med omnejd.

Ordförande: Björn Lager

Tidning: Södra Brofästet, kan laddas ner på hemsidan

Verksamhet: Driva gemensamma intressen, skapa nätverk, anordna möten, föreläsningar och besök.

Hemsida: www.maffgbg.se