The need for speed

 

I de gamla busshallarna bredvid Vagnhallen Majorna ligger Go Karting Majorna. Här inne kan du få alla dina behov av fart och bredsladdar tillfredställda. Det kanske inte är det billigaste man kan pyssla med men garanterat skitkul. Och har du någon gång rattat en radiobil och är över 130 cm lång så är det en ”piece of cake”.

Att köra fort tycker de flesta är kul. Och att sitta i princip direkt på marken och susa fram i en liten farkost med nio hästkrafter och 160 kubik i ryggen ger garanterat en schysst fartupplevelse. Och det fina i kråksången är att stället ligger i Majorna samt inomhus så att varken avståndet till banan eller det ökända göteborgsvädret kan sätta käppar i hjulen för en åktur. Det enda som kan vara problematiskt är priset, när denna artikeln skrivs så kostar det 120 spänn för åtta minuter vid drop in besök vilket är en liten höjning sedan mitt förra besök. Men aktuella priser och tider kan man hitta på deras hemsida www.gokarting.nu där det förstås också finns mycket annan information.

 

Drop in eller banbokning

Drop in är det enklaste sättet att köra en runda och eftersom det är öppet alla dagar i veckan så är det ju enkelt att slinka förbi när tid och lust finnes. Nackdelen är förstås att hela banan kan vara bokad när du droppar in. Så vill du vara säker på att få köra är det bokning som gäller. Bokningen sker i intervall om trettio minuter och max antal kartar som kan vara på banan samtidigt är tio stycken. Är man några stycken är förstås bokning ett billigare alternativ, dessutom får man en lite djupare genomgång än vid drop in och en dricka plus ett gruppfoto på gänget. Men en varningens ord är på plats, hade du tänkt köra alla de trettio minuterna så bör du vara i bra form. Man blir ganska trött efter ett tag om man håller ett någorlunda högt tempo hela tiden. Tjugo minuter är en mer rimlig tid att köra men bäst är kanske att köra två pass på tio-tolv minuter med några minuters vila emellan. Det har också den fördelen att man kan köra två race så att förlorarna kan få en chans till revansch. Tidtagning finns förstås också och efter fullgjort race så kan man få en utskrift med allas varvtider för närmare studium - detta gäller både drop in och vid bokad bana.

 

Annorlunda teknik

Om du har kört go kart på utomhusbana förut så är detta inte riktigt samma sak. Utomhus är det normalt asfalt man kör på medan det här är betonggolv. Asfalt har betydligt bättre grep och således får du sladd mycket enklare på betonggolvet och man kan faktiskt köra med uppställ i kurvorna likt speedway-åkarna gör. Det kanske inte är den snabbaste kurvtekniken men det är ganska skoj. Är du en duktig go kart förare så kanske du inte uppskattar detta underlaget men då kanske du vill ha snabbare maskiner än vad som erbjuds här i alla fall, även om dessa inte på något sätt känns långsamma för gemene man.

 

Minimilängd och andra krav

Det finns ingen minimiålder utan det är längden som bestämmer om man får köra. Är du över 130 cm så får du köra barnkart och är du över 160 cm så får du köra vuxenkart. Det finns också ett par kartar för handikappade vilket innebär att det finns plats för två i karten så att en medhjälpare kan följa med. Nykterhet är förstås också ett krav men i övrigt så är det bara längden som avgör om du får köra eller ej. Sedan finns det förstås en hel bunke regler om hur man beter sig på banan men dom kan du ju studera när du väl är där nere!

 

Text: Tobbe Johansson | 2008-06-03

Foto: Johan Lundin



http://creativecommons.org

go carting göteborg majorna
I en stor plåtbyggnad vid Vagnhallen Majorna finns en spännande go kartbana för allmänheten. Inte det billigaste nöjet men en spännande och annorlunda utmaning!


Att sitta i princip direkt på marken och susa fram i en liten farkost med nio

hästkrafter och 160 kubik i ryggen ger garanterat en schysst fartupplevelse.


Vinnaren får ställa sig på prispallen!