Att ge feedback är en av de viktigaste färdigheterna du kan ha som ledare. Med det sagt är det också en av de svåraste. Feedback kan vara svårt att ge (och ta emot), men det är viktigt för tillväxt och förbättring.
I den här artikeln kommer vi att diskutera några tips om hur man blir bra på att ge feedback. Vi kommer också att ta upp några vanliga misstag som människor gör när de ger feedback och hur man undviker dem.
Ta bort ditt ego
Det första steget för att bli bra på att ge feedback är att ta bort ditt ego från ekvationen. När du ger feedback ska du alltid fokusera på den person eller sak du kommenterar, inte på dig själv. Detta innebär att du måste kunna ta emot kritik likaväl som att ge den. Kom ihåg att när du ger feedback måste det finns en anledning till det.
Om den person du ger feedback till inte håller med om det du har sagt bör han eller hon kunna förklara varför, så ni förhoppningsvis komma fram till en lösning som är acceptabel för båda parterna.
Ge inte feedback i ilska eller frustration
Om någon har gjort något fel, vänta inte tills de gör det igen för att ge dem feedback.
Detta kommer bara att leda till frustration och ilska från din sida, och det kommer inte att göra personen något gott. Vänta tills du har lugnat ner dig och ge dem sedan konstruktiv feedback.
Börja med positiva kommentarer
När du ger feedback ska du alltid börja med något positivt. Det kan vara en kommentar om vad personen gjorde bra, eller hur de förbättrats sedan du gav dem feedback senast.
Detta bidrar till att sätta personen i en positiv sinnesstämning, så han eller hon kommer att vara mer mottaglig för din feedback.
Var specifik
När du ger feedback ska du alltid försöka vara så specifik som möjligt. Säg inte bara ”du gjorde ett bra jobb” eller ”du måste arbeta hårdare”. Berätta för dem varför de gjorde bra ifrån sig eller vad de behöver arbeta mer med.
Undvik att göra jämförelser med andra och var specifik i dina kommentarer. Istället för att säga ”du måste ta jobbet mer seriöst John” bör du till exempel säga något i stil med: ”Du gör det bra, men det finns utrymme för att du lägger ner mer tid på att jobba istället för att snacka med dina kollegor”.